anneinargentina.reismee.nl

De stad van de tango & prachtig Uruguay

Hoi allemaal!

Hoog tijd voor een nieuwe blog! De vorige is alweer een maand geleden, ongelofelijk hoeveel er gebeurt en hoe snel de tijd gaat. In de tussentijd heb ik alweer eencomplete rondreis achter de rug...

Buenos Aires
Samen met een andere vrijwilliger uit Duitsland ben ik namelijkop vrijdag 16 maart per bus naar de hoofdstad van Argentinie en stad van de tango, Buenos Aires afgereisd. Wat een stad! Heel anders dan C贸rdoba. Het wordt ook wel het Parijs van Zuid-Amerika genoemd, omdat het gebouwd is aan de hand van de stadsplattegrond van Parijs :nerdnerd:(ja dit laatste heb ik even op moeten zoeken). De stad is volgebouwd met stadspaleizen, brede boulevards, grote pleinen en parken.
De citytour die we op een van onze dagen in BA hebben gedaan, was dan ook zeker de moeite waard.We zijn tal van pleinen en mooie gebouwen gepasseerd en natuurlijk de breedste straat van de wereld!,9 de Julio, die 140 meter breed is.We zijn uitgestapt in de gekleurde wijk 'La Boca', typerend voor BA, gelegen aan de oude haven.De huizen inLaBocazijn van hout en in alle kleuren van de regenboog geverfd. Ik werd er spontaan vrolijk van. La Boca is de thuishaven van de voetbalclub Boca Juniors en aangezien mijn reisgenoot van voetbal houdt, hebben we het stadion La Bombonera een bezoekje gebracht, die middenin de wijk staat.
Verder hebben we tijdens ons bezoek aan BA het nationale paleis van Argentinie van binnen mogen bezichtigen, tijdens een rondleiding. Nu ben ik niet echt dol op musea, maar dit was wel echt interessant, het gebouw was prachtig en tevens hebben we de werkkamer van de presidente van Argentinie in mogen lopen. Dit roze gebouw (Casa Rosada) op het centrale plein Plaza de Mayo is typerend voor BA. Verder was er op zondag een enorrrrme antiek/vlooienmarkt in de wijk San Telmo, de oudste wijk van BA. De wijk staat bol van ateliers en antiekwinkels, helemaal geweldig! Ik vind het dan ook niet erg om te mogen vermelden datikhier over twee weekjes samen met Danielle en onze moeders voor een paar nachtjes in een hotelletje mag verblijven :)
Ook hebben we een tango-show bezocht, enorm leuk om mee te hebben gemaakt! We hadden geen idee wat ons te wachten stond en liepen dan ook gewoon in onze normale kloffies het gebouw waar we moesten zijn naar binnen. Wat bleek, er waren louter en alleen maar oudere mensen in chique kledij. We hebben ontzettend gelachen van de zenuwen maar toen het licht uitging en de show begon maakte het niks meer uit. Begeleid door een piano, een cello of contrabas, ik heb het verschil nooit geweten ondanks 6 jaar lang muziek op school, oeps, een accordeon en een viool, stuk voor stuk echt enorm goede muzikanten, werd de tango 'door de jaren heen' door een stuk of 8 dansers gedanst. Elke periode die de tango heeft doorgemaakt, bijvoorbeeld de modernisatie, de emigratie, etc., werd dansenderwijs uitgebeeld. Echt indrukwekkend en heel knap!

Montevideo
Op dinsdag 20 maart namen we de Buquebus, een grote veerboot, naar Montevideo, de hoofdstad van Uruguay. Mijn reisgenoot was hier al eerder een dagje geweest en had het geweldig gevonden, wilde het mij ook laten zien. Hij had gelijk...Vergeleken met BA en ik denk hoofdsteden over het algemeen, was de stad relatief klein en erg knus. Gelegen aan een baai en met zijn mooie haven heeft de stad echt iets. De 'Mercado del Puerto'was vroeger een markthal, waar zich tegenwoordig tal van grillrestaurants gevestigd hebben. We hebben hier aan de havendan ook heerlijk gegeten, nadat we de stad gingen bekijken. De hoofdstraat van de stad, De Avenida 18 de Julio, is een kilometerslange straat met honderden winkels en restaurants en de belangrijkste historische gebouwen, zoals het gemeentehuis van de stad eneen of ander Di谩zpaleis. Het plein Plaza Indepedencia aan een van de uiteinden van Avenida 18 de Julio is omringd door (hoge) mooie gebouwen, waaronder Palacio Salvo, een hoge toren en het stadstheater. Tevens is het monument van de Gaucho op dit plein gevestigd. Ook in Montevideo hebbenwe eencitytour gedaan. Door de stad langs alle eerdergenoemde gebouwen,langs hetPaleis van Justitie, langs de kust en de haven, met verscheidene stops. Na de stad volledig te hebben gezien was op onze laatste dag een heerlijk dagje strand ook erg op zijn plaats.

Punta del Este
We kregen het beach-gevoel te pakken en besloten om naar Punta del Este af te reizen, een populaire badplaats ten oosten van Montevideo. Wat een prachtige plek! Gevormd door een schiereiland, heeft de plaats tientallen kilometers witte stranden, een grote jachthaven met honderden en honderden aangelegde boten en verder vele restaurants, hotels en winkels. Het symbool van de stad is een hand die net boven het zand uitsteekt, op een van de stranden. De vingertoppen zijn het dus die je in het zand ziet staan, dit was zeker een foto-momentje waard! Een paar dagen lang hebben we uitgewaaid op het strand, gezwommen in enorm hoge golven, wat ik doodeng maar leuk vond, gelopen langs de boulevard, langs de jachthaven (hier zeeleeuwen bewonderd, of zeekoeien of zeehonden, in ieder geval lagen er 2 grote bruine beesten in het water), het hele schiereiland 'rond'. Ik moet zeggen dat dit een soort van verademend was, na 2 maanden in een grote drukke stad als C贸rdoba gewoond te hebben en Buenos Aires en Montevideo te hebben bezocht.

Colonia del Sacramento
Om dit gevoel nog even vast te kunnen houden, zijn we op maandag 26 maart naar Colonia (del Sacramento) afgereisd. Dit is een kleine stad in het oosten van Uruguay, gelegen'tegenover' Buenos Aires aan de Rio del Plata, een rivier die Argentinie van Uruguay scheidt. De historische gebouwen maken de plek typerend en sfeervol. Na hier een dag te hebben gespendeerd, namen we op dinsdag de Buquebus terug naar Buenos Aires, om vanuit hier met de nachtbus terug naar C贸rdoba te gaan.

Al met al was de reis op en top, met elke dag zonneschijn en prachtige plekken, een heerlijke 'escape' van het dagelijkse leven in C贸rdoba. Niet dat dit nou zo'n crime is... Integendeel! In C贸rdobaging de dag na aankomst voor mij het werk in 'Copa de Leche' weer van start, wat ik gelijk weer leuk vond om te doen. Die kinders zijn adorabel. Ik zal hier werken tot volgende week vrijdag 20 april, om op zaterdag de 21e met Danielle op de airport van C贸rdoba onze moeders te mogen verwelkomen. Zij zullen met ons 5 dagen in C贸rdoba en 4 dagen in Buenos Aires verblijven. Superleuk! Ik kijk er naar uit.Hierna zal ik een maand ineen ziekenhuis in C贸rdoba vrijwilligerswerk verrichten, waarna Danielle en ik nog 2 wekenreistijd hebben. We zijn hiervoor al volop plannen aan het maken. Feit is, dat van de 5 maanden die we in totaal in Argentinie verblijven, we er nog maar 2 te gaan hebben. Zoals ik vaak schrijf, de tijd vliegt... Ik zie het dan maar als een goed teken!

Tot de volgende keer, maar weer!

Veel liefs vanuit mijn bed in C贸rdoba-city.

-xxx-

Reacties

Reacties

Lonneke

Ah babe, nice story! (L) ga lekker je mailtje lezen :)

maaike

Leuk girl:) heerlijk die avonturen van je! nog maar 2 maanden idd. echt ongelooflijk. tot mails (L)

Joas

Leuk verhaal Anne! Klinkt goed!
Moest best lachen om een aantal woorden die je gebruikt zoals louter haha, ben ik niet van je gewend!
Veel plezier nog, en leuk dat jullie moeders bijna langskomen!
xx

Hester des Bouvrie

Hee Annemarie! Leuk om je belevenissen te lezen! Trouwens ook bedankt voor de mooie kaart die je stuurde, erg leuk! Je maakt wel veel mee joh, dat vergeet je je leven lang niet meer denk ik. Ik wens je heel veel plezier met je moeder die vrijdag komt (toch?) en succes verder! Liefs van Hester

Ineke vd meer

Hoi Anne, nog ff n j moeder is bij je! J kunt haar al het moois laten zien. Geniet v elkaar.
Lieve xxxx Ren茅 Ineke

jeanette

ha Annemarie

ik vind het zo leuk om jouw verhalden nu! te lezen en snap je ervaringen een beetje na onze tijd met elkaar.
Je foto's en verhalen van BA helpen mij om mijn indrukken een beetje op een rijtje te krijgen!!
Ik draai de MisaTango: zie you tube; misshien wat voor jou na je Tango show?
Liefs, Jeanette

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!