anneinargentina.reismee.nl

Summer school !

Hoi hoi, gelijk mijn volgende verhaaltje hihi!

Vandaag (19-01) om kwart voor 3 ontmoetten wijNatalia van Projects Abroadin het centrum. Zij vertelde ons het volgende over ons eerste project. Aanvankelijk was ons verteld, in Nederland nog per mail, dat we zouden gaan werken in een kinderdagverblijf met kinderen t/m 4 jaar. Nu is het hier zomervakantie en is het kinderdagverblijf gesloten, maar Projects Abroad heeft gezorgd voor een 'summer school', waar kinderen van 5 t/m 12 uit arme gezinnen naartoe komen van 16.00 tot circa 19.30, om te spelen, engelse lessen te volgen, wat te eten en te drinken en te zwemmen. Lessen hoeven we gelukkig niet te geven, maar we zouden met de kinderen spelen, ze begeleiden, kortom het 'caring'. Het was even slikken dat het oudere kinderen zouden zijn waar we mee zouden moeten werken, dan waar ik me op had ingesteld, maar het was zo warm dat ik allang blij was dat we een koele bus in gingen, op naar de summer school, 40 minuten met de bus van het centrum vandaan, gevestigd in een arme buitenwijk. Onderweg stapte er nog een medewerker van Projects Abroad in, Matthias, samen met nog ongeveer5 andere vrijwilligers, uit Zwitserland en Duitsland en Italie.

Aangekomen in (duidelijk) de buitenwijk, was daar dus de summer school. Overal kindjes op de voorplaats en ze kwamen stuk voor stuk naar Natalia toegerend om haar te knuffelen en te begroeten, lief ! Ook waren er daar nog meer vrijwilligers, die al langer hier zijn en zelf naar het werk toe gaan. Dit moeten wij ook vanaf volgende week. Een dag verloopt in de summer school als volgt, had Natalia ons al verteld, de kinderen moeten in een rij gaan staan en vervolgens mogen ze een voor een naar binnen toe en streept Natalia de namen af. De kinderen die al binnen zijn, beginnen gelijk met spelen, en als alle kinderen binnen zijn is het de bedoeling dat ze allemaal gaan zitten. De nieuwe vrijwilligers waaronder wij dus, werden voorgesteld. Vervolgens werden de kinderen in groepjes ingedeeld (per leeftijd geloof ik) enkregen een aantal kinderen engels les, de kleineren bleven in de 'grote ruimte' om te spelen, met ons. Allemaal verschillende kindertjes natuurlijk, sommigen heel verlegen, of juist aggressief/speels achtige jongetjes, kleintjes, groteren, heel leuk! Dus wij gingen spelen, zonder een woord spaans te kunnen. Ik had geen idee wat te doen in het begin, dus ik ben bij een klein jongetje die alleen aan een tafel zat gaan zitten, en we hebben gespeeld met kaartjes. Ik vond het zooo jammer dat ik geen spaans kan, ik kan nu echt niet wachten om spaans te gaan leren! Er kwam nog een jongetje bij zitten, werkelijk een schatje van de bovenste plank. Die eerste trouwens ook. Bruine jongetjes met gitzwart haar, grote donkere ogen en meterslange wimpers. Zo lief ! Nou vervolgens hebben we dus nog wat gespeeld met de kindjes, en toen was het tijd voor een snack en een drankje. Alle kindjes moesten weer in een rij gaan staan, voor een soort van eetzaal en dan mogen ze een voor een naar binnen en krijgen ze een glas limonade en koekjes. Een chaos dat me dat was zeg! We waren er al voor gewaarschuwd, maar die kindjes leken wel hongerige wolven!!! De koekjes waren niet aan te slepen en ze waren dan ook al snel op..waarop de jongetjes half aggressief werden.

Toenwerden alle kindertjes geachtnaar buiten te gaan, naar een grote binnenplaats, echt eensoort van heel groot schoolplein. Vervolgens werden ze in groepjes weer naar binnen geroepen om te gaan zwemmen, er stond namelijk eenrond plastic hoog zwembad (wat wij ookgewoon hebben in de tuinenzegmaar)binnen in de school. Geweldig natuurlijk voor ze!Op de binnenplaats hebben we nog wat gesocialized(?) met de andere vrijwilligers en gespeeld met de kinderen.Ellenlang heb iktouwtje gesprongen met ze, nou ja het touwgedraaid, en ik heb waarempel 2woorden spaans geleerd van diekids! Rapido is sneller en patio is langzamer. Zoiets. En er waren kereltjes diehet heel interessant vonden om te weten ofwij Justin Bieber kennen.¡Si! En ze noemden me senorita, mevrouw, ontzettend lief! Alleen vind ik het zo jammer dat ik niks terug kan zeggen als een kind een heel spaans verhaal tegen me ophoudt.. Dus dan zeg ik maar, me no spanish. haha,ooohet is maar goed dat we morgen naar het kantoor vanProjects Abroad gaan,dan kunnen we ons inschrijven voorspaanse lessen.

Maarik merkte dat ik het zooo leuk vond in de summer school!Ik heb nu alweer zin in morgen! Die kids zijn echt het einde en het maakte ze niet eens zoveel uit dat wegeen spaans kunnen, had ik het idee, zezeggen toch wel van alles en als ze merken dat je iets niet snapt,proberen ze het uit te leggen. Zoalsmet het touw van het springtouwen,hoe snel of langzaam die moest. Nu weet ik dus rapido en patio.Ze zullen het vast vaker meemaken dat er vrijwilligers komen die geen of amper spaans spreken. Ik kan niet wachten tot ik het wel kan! Zoendan ishet nu 11 uur. We zijn echt moe van alle indrukken en hoofdpijnerig van de zon. We hebben al een heeeel klein kleurtje in onsgezicht, jeej. In ieder geval ben ik blij met dit project, het was zo leuk, ik wilde zo graag foto's maken maar ik dacht ja misschien is dat wel niet de bedoeling.. Dus dat vraag ik morgen even! Wij gaan nu slapen, jullie slapen daar allang, als het goed is.

Veel liefs from Argentina! Buenos Noches!

Ps. ik vind het heel leuk om te vermelden dat ze hier bij begroetingen 1 kus op de wang geven. ipv een hand of 3 zoenen. ZO leuk! Veel leuker dan bij ons vind ik :)

En o ja er lopen overal zwerfhondjes rond, zo zielig, maar mamsie en papsie, ik ben dus erg blij met mijn rabies vaccinaties!

XXX

Reacties

Reacties

Lonneke

Ah wat geweldig !!! Wat klinkt dit heerlijk, echt iets voor jou An!XXX

Nanette

Wat leuk zeg!! Klinkt goed allemaal! Ik vond je verhalen over het vlees daar ook hilarisch! ondertussen al gehad? Haha! Ikben best een beetje jaloers hoor! Ik wil ook graag weer reizen! Heel veel plezier nog en ik wacht alweer op je volgende! En schrijf ook zeker je verhalen op in een boekje ofzo (ook dingen die je niet op je blog hebt) Want als je dat niet doet krijg je spijt! Succes en veel plezier nog!! xxxx

Annemarie

Ah lieve girls hihi!
Naan jou tijd komt ook vast weer! Jij bent ook echt geknipt voor zulke dingen! Vet lief dat jullie meelezen haha, ik vraag me af of ik niet teveel schrijf haha maar oke, zo in het begin heb je daar nog puf voor, straks wordt het vast minder uitgebreid. En Naan ik schrijf echt bijna alles hier haha :$ dus een boekje is nog niet echt nodig maar later denk ik wel! thanksieeee,xxxx

Dienke

Is toch juist leuk zo lekker uitgebreid! Vind het echt genieten je verhaaltjes!
Ik ben weer helemaal bij want gisternacht vanaf mijn mobiel was toch niet zo'n heel groot succes hihi
Klinkt geweldig joh! Great dat het eten helemaal niet alleen uit vlees bestaat! & die donkere jongetjes met meterslange wimpers, love it!!! xxxxxxxx

Annemarie

(L)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!